آشنایی با پارچه ریون

ریون

ریون نوعی الیاف مصنوعی است اما در ایران پارچه‌ای را که حالت کشی و یا توری دارد با عنوان پارچه ریون می‌شناسند. الیاف‌ها به دو نوع تقسیم می‌گردند: الیاف طبیعی (مانند پنبه، پشم، ابریشم و کتان) و الیاف مصنوعی (که اولین بار توسط “جرج ادمارس” در سال ۱۸۵۵ میلادی تولید شد). الیاف مصنوعی از مغز چوب، پنبه، شیر، زغال سنگ، آب، هوا و مواد دیگر تهیه می‌گردند. ریون یکی از معروف‌ترین الیاف‌های مصنوعی در جهان است. ریون را به اشکال مختلفی مانند ابریشم، کتان و پشم تولید می‌کنند و چون این پارچه ساخته‌ی دست بشر است به گونه‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند: مثلاً کوتاه، پرزدار، بلند، کشیده و…\

نخ ریون

نخ ریون چیست: از به هم تابیدن ریون‌های کوتاه و پرزدار، نخی شبیه الیاف پشم و کتان به دست می‌آید که به آن “نخ ریون” می‌گویند و پارچه‌هایی که از آن بافته می‌شوند شکل پارچه‌های پشمی یا نخی هستند. از نخ ریون در تولید جامه‌های کش‌باف و جوراب استفاده می‌شود ./

نوع پارچه ریون:

از پارچه ریون برای دوخت لباس زنانه، مردانه، بلوز، دامن، آستر، مانتو، لباس مجلسی، خرج کار، پرده، رومیزی و… استفاده می‌شود و در صورتیکه الیاف این پارچه با الیاف دیگری مخلوط شود برای تولید محصولاتی دیگر مانند فرش، پادری، رو مبلی، لاستیک اتومبیل، کمربند و… نیز کاربرد دارد.

انواع پارچه ریون

پارچه‌ی ریون دارای سه نوع اصلی و مهم است و دارای چندین مدل مختلف که کارخانه‌های مختلف با روش‌های خود تولید می‌کنند. این سه نوع اصلی پارچه ریون عبارتند از:

۱- ویسکوز ریون: در میان سایر انواع ریون، بیشترین میزان تولید و مصرف را در صنایع نساجی و پوشاک دارد. ویسکوز ریون خیلی محکم نیست، به ویژه وقتی که مرطوب باشد.

۲- پلی نوزیک ریون: این نوع پارچه در سالهای اخیر با روش پیشرفته‌تر از ویسکوز ریون تهیه می‌شود؛ آب رفتگی و کشسانی کمتری دارد. پلی نوزیک با نام مُدال شناخته می‌شود.

۳- کوپرآمونیوم ریون: این نوع پارچه نیز با روش پیشرفته‌تری تولید می‌شود و از فیلامنت‌های بسیار ظریف تشکیل می‌شود و بدون ترتیب پارچه تهیه شده از این الیاف نرم و لطیف و ظریف‌تر از نوعی هستند که از ویسکوز ریون تهیه می‌شوند.

کاربرهای متنوع پارچه ریون

پارچه ریون کریستالپارچه‎‌های کریستال، پارچه‌های لختی هستند که که ریزش مناسبی دارند و از محبوب‌ترین نوع پارچه‌ها برای دوخت مانتو و انواع لباس زنانه هستند. این پارچه دارای رنگ‌بندی متنوع و فانتزی بوده و برای دوخت یک لباس مجلسی شیک بسیار مناسب است.

پارچه ریون جودوناین پارچه را با نام کجراه نیز می‌شناسند که این نوع پارچه با محبوبیتی که دارد، یکی از پارچه‌های پر تولید در کارخانه‌ها می‌باشد. در بحث تولید لباس دخترانه یا زنانه غیر از پارچه‌هایی شبیه به کتان، حریر، گیپور و تور، لازم است تا از بین انواع پارچه‌های ریون نیز حتماً چند مدل را در اختیار بگیریم که یکی از جدیدترین آنها پارچه ریون جودون خواهد بود. خرید این پارچه از نمایندگی‌ها پیشنهاد می‌شود چرا که به علت جدید بودن بافت این پارچه ممکن است واسطه‌ها قیمت‌های بالایی را به شما اعلام کنند.

پارچه ریون رگه داراین پارچه اخیراً به سبک ملانژ در بازار موجود شده است و رنگ‌بندی متنوعی نیز دارد. در فروشگاه‌ها لباس‌های شیک و متنوع مجلسی دیده می‌شوند که از جنس ریون رگه‌دار تولید شده‌اند و بسیار جذاب و زیبا هستند. از این نوع پارچه در تولید سارافون و دامن نیز استفاده می‌کنند.

پارچه ریون سادهاین پارچه بسیار مناسب دوخت تونیک‌های دخترانه و زنانه است که این روزها از استقبال زیادی برخوردار شده است. از این پارچه برای دوخت لباس‌های مجلسی نیز استفاده می‌شود. لباس‌های مجلسی دوخته شده با این پارچه، طرح‌های بلند و کوتاهی دارد و اگر شما از آن دسته خانم‌هایی هستید که تمایل دارید شیک پوش و جذاب‌تر به نظر برسید، لباس مجلسی ریون کوتاه انتخاب مناسبی برای شماست و اگر تمایل دارید در مهمانی‌ها پوشیده‌تر و در عین جذاب‌تر باشید، می‌توانید از مدل ریون ساده بلند استفاده کنید.

پارچه ریون طرح‌داریکی از پر طرفدارترین پارچه‌های ریون، مدل طرح‌دار آن است و بانوان زیادی آن را برای دوخت مانتو و لباس‌های خود انتخاب می‌کنند. اکثر خیاطان و تولیدکنندگان لباس‌های مجلسی زنانه نیز این پارچه را به صورت عمده و حتی کیلویی خرید می‌کنند. یکی از دلایل استفاده از این نوع پارچه علاوه بر زیبایی، طرح‌هایی است که یکنواختی را از روی پوشاک از بین می‌برند. خانم‌های چاق بهتر است از ریون طرح‌دار با طرح ریز و رنگ تیره و خانم‌های لاغر بهتر است از ریون طرح‌دار با ترکیب طرح درشت و ریز استفاده کنند.

پارچه ریون زنبوریاز این نوع پارچه بیشتر برای دوخت لباس‌ بچه‌گانه استفاده می‌کنند. در مواردی نیز به علت زیبایی و حالت کشی این نوع پارچه برای دوخت لباس‌های زنانه نیز به کار می‌رود.

پارچه ریون خال خالی (خالدار)این نوع پارچه که در بنکداری‌ها به فراوانی یافت می‌شود برای دوخت پیراهن‌های کوتاه زنانه و دخترانه استفاده می‌شود و نسبت به مدل ریون گلدار گران‌تر است. البته می‌توان اعلام کرد که پارچه ریون خالدار، گران‌ترین نوع پارچه ریون به شمار می‌رود.

پارچه ریون نگین داراین پارچه یکی از جایگزین‌های ریون‌های اکلیلی و زردار شده، است و نسبت به ریون طرح‌دار کمی گران‌تر است. این نوع پارچه بیشتر وارداتی هستند. از این پارچه برای دوخت لباس‌های زنانه، دخترانه و بچه‌گانه استفاده می‌کنند.

پارچه ریون مانتوییپارچه ریون همیشه مورد توجه تولیدکنندگان منسوجات مانتویی بوده است و با رنگ‌بندی جالب و متنوعی که دارد بهترین انتخاب برای دوخت انواع مانتو می‌باشد. از این پارچه در طراحی و دوخت لباس‌های زنانه نیز استفاده می‌شود. این پارچه دارای ماندگاری بالایی است.

پارچه ریون چادری: این نوع پارچه در مناطق جنوبی ایران بسیار پر طرفدار است و به علت اینکه پارچه ریون مناسب فصل گرما می‌باشد، در این مناطق اکثر چادرهای بندری با ریون دوخته می‌شوند. این پارچه‌ها در رنگ‌های متنوع و طرح‌های فوق العاده‌ای تولید می‌شوند.

پارچه ریون چادری

پارچه ریون چاپیپارچه ریون چاپی به علت داشتن الیاف سلولزی مانند پارچه ویسکوز، دارای خاصیت رنگ پذیری مناسبی است و یکی از بهترین جنس‌های پارچه برای چاپ حرارتی و دیجیتال می‌باشد که بسیار مناسب چاپ بر روی لباس‌های مردانه، زنانه، بچه‌گانه، مانتو، رومیزی و… می‌باشد. این پارچه دارای کش و الیافی از جنس پلی استر می‌باشد، اغلب با نخ کره‌ای تولید می‌شوند و در رنگ بندی‌های متنوع عرضه می‌شود.

در بازار پارچه فروش‌ها و بنکداران انواع دیگری از پارچه ریون را می‌توان یافت، مانند: ریون گلدار، پارچه ریون گلدار زرکاری شده، ریون حاشیه دار، ریون کشی، ریون نگین دار، ریون اکلیلی، ریون شانل، ریون ترک، ریون کره‌ای، ریون هندی، ریون تونیک، ریون سوزنی، ریون نخی، ریون مخملی و…

ویژگی‌های پارچه ریون

  • دارای جذب رطوبت نسبتاً بالا (حتی تا ۵۰% بیشتر از پنبه)
  • خاصیت تنفس خوب
  • راحتی مناسب
  • رنگ‌پذیری مطلوب
  • پایین بودن خاصیت ایجاد الکتریسیته ساکن
  • مقاومت در برابر گوله گوله شدن
  • دارای خاصیت فرار از آتش
  • مناسب فصل‌های گرم
  • قابل بازیافت به دلیل خاصیت سلولزی
  • رنگ ثابت
  • ضد چروک
  • بدون آبرفت
  • زیر دست لطیف است
  • دارای بافت ظریف‌تر نسبت به پارچه نخی
  • سبک و راحت
  • حساس به آب جوش (اگر در آب جوش قرار بگیرد درخشندگی خود را از دست خواهد داد)
  • کرک پس نمی‌دهد و تل نمی‌اندازد
  • و…

مهم‌ترین کاربرد ریون ریون که به آن ابریشم مصنوعی نیز گفته می‌شود از سلولز استخراج شده درختان ساخته می‌شود. بهترین استفاده از آن در آب و هوای گرم و خشک است ولی چون الیاف آن طبیعی نیست به خوبی نمی‌تواند رطوبت را از بدن دور کند و برای همین برای آب و هوای گرم و مرطوب مناسب نمی‌باشد. از آنجا که این پارچه خیلی نازک‌تر از پارچه نخی است و بسیار سبک است، برای تزئین لباس‌ها نیز استفاده می‌شود.

ریون

 خرید پارچه ریون

پارچه‌های ریون ساده و طرح‌داری که بیشتر مغازه‌داران به فروش آن می‌پردازند، اکثراً خارجی هستند و جالب است که بدانید کیفیت پارچه ریون خارجی به پای کیفیت جنس و رنگ پارچه ریون ایرانی نمی‌رسد. پس در هنگام خرید فریب ظاهر و رنگ‌های لطیف پارچه ریون خارجی را نخورید. پارچه ریون رنگی ایرانی دارای جنس بسیار لطیف و خوب به همراه ثبات رنگ بالا است.

قیمت پارچه ریون ایرانی بر اساس جنس، عرض و رنگ پارچه متفاوت است و برای فروش عمده به صورت کیلویی محاسبه می‌شود. همچنین از روی متراژ در یک کیلوگرم پارچه ریون می‌توان نازک یا ضخیم بودن پارچه ریون را تشخیص داد. برای مثال یک پارچه ریون هر کیلو ۳ متر است و پارچه ریون دیگری هر یک کیلوگرمش، ۲٫۵ متر است؛ پس پارچه دوم ضخیم‌تر است.

پارچه‌های ریون همانند دیگر پارچه‌ها هم تولید داخل هستند و هم وارداتی که از کشورهای چین، ترکیه، اندونزی، ژاپن و… وارد می‌شوند. در بین تمام تولیدکنندگان، هنوز هم پارچه‌های تولید ایرانی از جنس و مرغوبیت بهتری برخوردار هستند.

۳ راز نگهداری از پارچه ریون

پارچه ریون یکی از پارچه‌های پر مصرف و مرغوب است و در اکثر لباس‌های زنانه و دخترانه به کار رفته‌اند؛ این پارچه‌ها دارای طول عمر و ماندگاری بالایی هستند، اما باز هم نیاز به مراقبت دارند و در صورت استفاده درست و اصولی از آنها می‌توان تا مدت‌ زیادی از آن استفاده کرد؛ برای نگهداری بهتر از این نوع پارچه حتماً نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  1. این پارچه‌ها قابل شستشو با ماشین لباسشویی هستند، اما باید از آب ملایم برای شستشوی آن استفاده کرد.
  2. بهتر است موقع شستشو از مایع سفید کننده استفاده نکنید.
  3. لباس دوخته شده با ریون را ابتدا پشت و رو کنید و سپس در ماشین لباسشویی بیندازید.

بهترین راهکار شستشوی لباس با پارچه ریون را در ادامه معرفی می‌کنیم:

ابتدا تشت را از آب ولرم پر کنید به ازای هر لیتر یک لیتر آب یک قاشق غذاخوری شامپو یا نرم کننده بریزید. الیاف مصنوعی مانند ریون فقط نیاز به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خیساندن دارند. پس از آن با توجه به حساسیت مواد، حواستان باشد که آن را با چلاندن خشک نکنید. در حالیکه هنوز مرطوب است فرآیند کشش ملایم را شروع کنید. با استفاده از قلاب یا اجسام سنگین، وزن لباس را به هنگامی که در حال خشک شدن است، کاهش دهید. هنگام خشک شدن کامل، مطمئن شوید که لباس‌های ظریف خود را به درستی نگه دارید تا کیفیت آن حفظ شود.

پارچه ریون در انواع و اقسام و مدل‌های متنوع تولید و عرضه می‌شود و یکی از مهمترین دلایل توجه بازار و مصرف کنندگان به آن، در درجه اول زیبایی و در درجه دوم قیمت بسیار مناسب آن است. اکثر بانوان برای تهیه یک دست لباس مجلسی اغلب هزینه زیادی را صرف خرید انواع پارچه‌های گران قیمت می‌کنند در حالیکه می‌توان با استفاده از انواع پارچه ریون با کمترین هزینه لباسی بسیار شیک و زیبا و مجلل را دوخت تا همگان از زیبایی آن در حیرت بمانند! در این مقاله درباره نحوه خرید و کاربرد پارچه‌های ریون نیز صحبت کردیم و با مراجعه به هر کدام از آنها می‌توانید به اطلاعات مفیدی دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *